top of page

Don't FAQ it up: maak van je FAQ een conversieknaller

  • Foto van schrijver: Marloes Zwagerman
    Marloes Zwagerman
  • 6 jan
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 17 jan

De FAQ van een gemiddelde website doet me denken aan ongekruide tofu. Je doet er niemand kwaad mee, maar je doet er ook absoluut niemand een plezier mee. En dat terwijl een goede FAQ het verschil kan maken tussen wel of geen conversie.


een beeldscherm waarop een website zichtbaar is met veel vraagtekens.
Als je je FAQ goed inricht, haal je veel meer leads uit je website

Vaak is het veelgesteldevragen-blok iets dat nog snel even afgevinkt moet worden voordat de website live gaat. Of er is helemaal geen FAQ. Zeker voor bedrijven die zich rechtstreeks op de consument richten is dat een gemiste kans. Een goed opgestelde FAQ kan namelijk de laatste drempels van je potentiële klanten wegnemen.


Ik laat je zien hoe.


Daarvoor moeten we eerst kijken naar wat vooral niet werkt. Vragen die je dus zeker niet moet opnemen in je FAQ. Want: saai, oninteressant, en wees eerlijk: dit zijn vragen die je pas krijgt als mensen overtuigd zijn. En dus: de ruimte op je website niet waard.


Dit zijn vragen als:

  • Waar kan ik parkeren?


  • Hoeveel kost het?


  • Wat is het?


In plaats van een praktisch je vraag-antwoord lijstje online op te dreunen, kijk je hoe je de bezoeker kunt overtuigen op de contactknop te klikken.


Zo maak je van jouw FAQ een conversieknaller

De aanpak is heel simpel, en in 2 stappen op te delen. Zoals altijd in goede marketing en communicatie, beginnen we bij je klant.


  1. Ga op de stoel van je klant zitten. Welke drempels kunnen er nog zijn om contact op te nemen? Som ze op en kies de 5 meest urgente eruit die jou zullen helpen de klant te overtuigen. Dit is de basis van de vragen.

  2. Hoe kun jij die drempels wegnemen? Bekijk hoe je hun zorgen kunt wegnemen, liefst zelf overtreffen door ze helemaal op hun gemak te stellen. Wees concreet en eerlijk. Redeneer vanuit de oplossing voor de klant, niet vanuit de functionaliteit of specs van je dienst of product. Voilà, dit is de basis van je antwoorden.

Tijd voor een praktisch voorbeeld.


Stel, je bent een wandelcoach. Niet iedereen kent dat fenomeen dus zijn er tal van drempels te bedenken voor de sitebezoekers die je misschien niet direct in je algemene webtekst kunt wegnemen. Gelukkig is er de FAQ!


Voorbeeld: FAQ voor wandelcoaching

  • Verlaag de drempel voor mensen die bang zijn niet fit genoeg te zijn:


Moet ik een ervaren hiker zijn? 

Nee, natuurlijk niet! Iedereen die minstens 20 minuten achter elkaar in een rustig tempo kan wandelen, kan een sessie boeken.


  • Verlaag de drempel voor mensen die bang zijn voor hoge kosten:

Wordt deze sessie vergoed door het ziekenfonds? 

Goed nieuws! Je kunt deze sessies deels inbrengen bij je ziekenfonds, omdat ik officieel gecertificeerd coach ben. Van elke sessie krijg je xx euro terug.


  • Laat zien hoe weinig jouw klanten hoeven te doen en hoe jij ze in de watten legt:


Wat moet ik voorzien?

Je ontvangt per mail een routebeschrijving en alvast wat vragen om te laten bezinken. Tijdens de sessie neem ik koffie/thee/water en iets lekkers mee voor onderweg. En zorg ik voor alle praktische zaken zoals bescherming tegen regen en zon. Jij hoeft alleen comfortabele schoenen aan te trekken!


  • Verlaag de drempel voor mensen die bang zijn dat het te zweverig is:

Gaan we bomen knuffelen?

Alles mag, maar dat is niet per se de strekking van onze sessie. Ik focus me vooral op wat er al wandelend bij je loskomt. De natuur helpt me daar als vanzelf bij, zonder dat we bomen hoeven te knuffelen of er een survivaltraining van te maken.

ree

Maak van jouw website een conversieknaller

Dit is slechts 1 voorbeeld hoe je jouw bedrijfswebsite kunt optimaliseren voor conversie. Ook je introtekst, de product en/of service webpagina's, de tekst op de knoppen, de keuze van beeld en video: alles heeft invloed op hoe goed jouw website bezoekers omzet naar leads.


Ik zorg ervoor dat jouw website binnen 2 weken geoptimaliseerd is voor conversie. Stuur me een mail en ik vertel je graag hoe!






Opmerkingen


Het is niet meer mogelijk om opmerkingen te plaatsen bij deze post. Neem contact op met de website-eigenaar voor meer info.
  • Instagram
  • LinkedIn

© 2025 On The Tin - BE 1017.222.073

De Burletheide 37, Brasschaat België

bottom of page