top of page

De kracht van roze kip en positionering

  • Foto van schrijver: Marloes Zwagerman
    Marloes Zwagerman
  • 18 jan
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 16 apr

Je hebt een fantastisch product en dat kost nu eenmaal iets meer dan bij de concurrent. Alleen raak je daardoor te vaak met klanten in discussie verzeild over de prijs. Terwijl jouw product écht beter, duurzamer en dus rendabeler is voor de klant. De beste koop. En toch blijkt het moeilijk over de bühne te krijgen. Dat heeft niets te maken met je product, maar alles met je positionering.


Hoe je dit kunt voorkomen? Met roze kip.


Misschien heb je deze post wel eens voorbij zien komen:


Snippet from a post from Steven Nash about a kid that doesn't want to eat salmon, do illustrate the power of branding


Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je je product of dienst compleet anders moet voordoen dat het is. Waarschijnlijk zie je al waar ik naartoe wil. Deze moeder had een paar dingen kunnen doen:


  1. De strijd opgeven en nooit meer zalm klaarmaken. Oftewel: zwichten en je product tegen een competitief tarief aanbieden. Je ziet je marge aanzienlijk slinken, misschien zelfs zoveel dat je het nauwelijks rendabel kunt aanbieden.


  2. Een feitenlawine loslaten en alle voordelen van zalm opnoemen; hoe divers het is, hoe gezond vette vis is voor opgroeiende kinderen etc. Oftewel: alle functionaliteiten opnoemen van je product/dienst, tech specs delen over de grondstoffen en uitleggen waarom deze duurder zijn etc.


  3. Een beetje peer pressure in de strijd gooien: maar andere kinderen eten het ook! Oftewel: volledig leunen op klantreviews om de klant te overtuigen van de extra kosten.


Van informeren naar overtuigen

Deze moeder besloot echter dat ze zalm niet ging opgeven en ze wist, mogelijk uit eerdere aanvaringen, dat feiten en peer pressure niet de route tot succes zouden zijn. In plaats daarvan had ze haarscherp voor ogen wat haar zoontje niet wilde, namelijk zalm (oftewel: meer geld uitgeven) en wist ze heel goed waar hij naar verlangde, namelijk kip (oftewel: nooit meer last hebben van x).


Klanten overtuig je niet met feiten. Je overtuigt hen door de juiste positionering. En dat begint grappig genoeg weer bij je klant, en dan vooral: je ideale klant begrijpen.


  • Wat wil jouw klant?

  • Waar verlangt hij/zij het meest naar?

  • Hoe lost jouw product/dienst dat voor je klanten op?


En dan de hamvraag: kun je het probleem van jouw klant oplossen op een manier die jou onderscheidt van je concurrenten? Bijvoorbeeld:


  • sneller (= tijdsbesparing voor je klant)

  • met 24/7 service support (= goede nachtrust voor je klant)

  • duurzamer (= meer value for money voor je klant)

  • etc.


Maak van jouw bedrijf een merk

Onderzoek toont aan dat branding campagnes 2,6 keer effectiever zijn op sales dan campagnes waarin puur het product centraal staat. Succesvolle bedrijven weten dit en hebben tijd (uit)besteed aan hun positionering. Zij zien positionering als een langetermijninvestering met korte termijn resultaten. Want met een heldere positionering steek je niet alleen boven het maaiveld uit, maar word je als vanzelf de logische keuze voor klanten die precies bij jouw aanbod passen.


Goed nieuws: dat hoeft geen ingewikkeld of langdurig traject te zijn. Binnen 2 weken werk ik, op basis van jullie input en mijn jarenlange ervaring bij love brands, een (her)positionering uit en lever een heldere basis op voor al je communicatie.


Stuur me een mailtje en ik vertel je graag hoe!







Opmerkingen


Het is niet meer mogelijk om opmerkingen te plaatsen bij deze post. Neem contact op met de website-eigenaar voor meer info.
  • Instagram
  • LinkedIn

© 2025 On The Tin - BE 1017.222.073

De Burletheide 37, Brasschaat België

bottom of page