3 marketingtools die (bijna) elk bedrijf heeft, maar amper gebruikt
- Marloes Zwagerman
- 3 jan
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 16 apr
Elke dag duikt er wel een nieuwe marketingtrend of -tool op. Zero-party data, demand gen, growth hacking - het is haast onmogelijk om alles bij te houden. In de zoektocht naar de nieuwste tool die al onze problemen gaat oplossen en bergen leads belooft, vergeten we vaak wat we al in huis hebben.
Het gevolg? Je laat kansen liggen. Nieuwe klanten, omzetgroei - dat blijft onbenut omdat de meest krachtige marketingmiddelen worden genegeerd.
Hier zijn 3 marketingtools die je waarschijnlijk al hebt, maar amper gebruikt. En dat terwijl ze bewezen effectief zijn én niets hoeven te kosten.
📬#1 E-maildatabase
Voor veel bedrijven is hier de grootste winst te behalen. Hoeveel e-mailadressen van klanten, offerte-aanvragers en andere geïnteresseerden liggen digitaal stof te verzamelen in je cloud? Elk naam, elk e-mailadres op die lijst is een potentiële lead. Geen ander kanaal biedt je zoveel mogelijkheden als die simpele mailing. Je komt immers direct op de digitale deurmat van je doelgroep terecht. En als je goed segmenteert en personaliseert, geef je hen informatie die voor hen op dat moment uiterst relevant is. Met de juiste aanpak (en oog voor de GDPR-richtlijnen) kun je hier een van de hoogste ROI's behalen die je met marketing kunt realiseren.
Hulp nodig bij het maken van een e-mailmarketingstrategie of lead-genererende mailingcontent? Geef me een seintje en ik help je graag verder.
👥#2 Medewerkers
Allereerst: medewerkers zijn natuurlijk geen tool. Maar ze zijn wel een van de beste ambassadeurs die je kunt hebben. Alleen was dat zo lastig in een titel te vangen rond marketing tips dus ik hoop dat je me dit vergeeft. Vaak wordt gedacht dat marketing iets is van de directie en de marketingcollega's. Terwijl de beste input uit het team komt. Salesmensen weten waar klanten tegenaan lopen, supportcollega's hebben vaak de beste ideeën om processen te verbeteren en de receptionist weet wat werken voor het bedrijf zo leuk maakt. Betrek je medewerkers bij marketing; vraag hen om input en om hulp bij de verspreiding van je boodschap. Vertrouw op hun kunde en enthousiasme om dat op hun eigen manier te doen.
Hulp nodig met het aantrekken van talent of een praktische stijlgids zodat iedereen makkelijk de bedrijfscontent kan delen? Neem contact op en dan laat ik je zien wat mogelijk is.
📰 #3(Regionale) media
Nieuws is niet dood. Bijna iedereen heeft voor ze hun werkdag starten al minstens 3 nieuwsplatformen gebruikt. Misschien de VRT of NOS app geopend, een post van het Parool of de Gazet van Antwerpen op Instagram bekeken of in de auto een podcast van NRC of De Standaard beluisterd. Media zijn overal en dus ook altijd op zoek naar nieuws. Zeker regionale media, die een sterk bereik hebben en zich richten op de omgeving waar jij opereert zijn altijd op zoek naar verhalen uit de buurt. Juist van lokale bedrijven.
Hulp nodig bij het benaderen van de pers of het maken van een sterk persbericht? Neem contact op en dan leg ik je uit hoe.


Opmerkingen