Wat een IKEA-kast je vertelt over effectieve marketing
- Marloes Zwagerman
- 10 jan
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 16 apr
Je hebt de planken op de grond uitgestald. De boor erbij gepakt. Bouten, schroefjes en houten pinnetjes liggen als confetti op de tafel verspreid. En dan pak je op goed geluk twee planken en een schroefje waar toevallig je oog op valt, en begint die met de schroevendraaier erin te draaien. Halverwege bedenk je je opeens. Had je niet ergens een boor? Dit kan toch sneller?
Niemand gaat zonder een plan een IKEA-kast in elkaar zetten. Ook al weet je precies wat het einddoel is, je weet dat het zinloos is om lukraak ergens te beginnen. Om frustraties, tijdsverlies en instabiele constructies te vermijden volg je de handleiding, stap voor stap.
Gaat het over marketing? Dan vinden veel ondernemers het te veel gedoe, of niet nodig want: snel achterhaald en bovendien te duur. Je staat over twee maanden immers op een beurs en binnenkort ga je écht iets met die e-maildatabase doen. En ondertussen verdiept iemand zich in een tool om social media posts op voorhand in te plannen. Zie je wel, hartstikke efficiënt.
Likes of leads?
Bedrijven realiseren zich niet dat deze aanpak even efficiënt is als de handleiding van je IKEA-kast ritueel te verbranden vóór de installatie. En dan heb ik het nog niet over het effect, of liever het ontbreken daarvan. Als je marketing niet goed plant, is het onmogelijk te weten wat succes is en blijft je doel altijd buiten bereik. Misschien oogst je wat likes. Heb je een paar sales gesprekken op die beurs. Maar je zult nooit weten wat het potentieel van die acties had kunnen zijn. Of wat je concurrent, die wél met een geïntegreerd plan werkt, er allemaal nog meer uit haalt.
Dit is waarom een marketingplan meer dan ooit noodzakelijk is:
5 keer moet iemand een boodschap zien voor deze blijft hangen
Elke 60 seconden starten er 139 miljoen reels op Instagram en worden 251 miljoen e-mails verstuurd. Elke minuut, van elke dag.
3 keer duurder is het geworden om hetzelfde aantal mensen te bereiken via (online) media sinds 2022
Marketing was nog nooit zo complex
Door het versnipperde medialandschap, stijgende advertentiekosten, de overload aan online content en de duizelingwekkende snelheid van digitale ontwikkelingen is het nog nooit zo moeilijk geweest je bedrijf effectief te vermarkten. Alsof je in het donker een IKEA kast in elkaar moet zetten.
Gelukkig is de oplossing simpel: een marketingplan!
Een goed plan brengt je meer omzet. Tot wel 35% meer dan hap-snap-marketing! Echt. Ik heb het zelf ervaren. Ik was namelijk bij de LEGO Groep verantwoordelijk voor een groot evenement. Ik verkocht mijn eerste jaar 33% meer kaarten (dat ging om 25.000 kaartjes meer!) dan mijn voorganger.
Had ik een groter budget? Nee, ik kreeg geen cent meer.
Had ik een groter team? Nee, exact even groot.
Had ik gewoon geluk? Zeker niet.
Wat deed ik dan wél? Ik zette de kaartkoper centraal in een doordacht marketingplan.
Een goed plan begint met het begrijpen van de markt en jouw (beoogde) plek in die markt. De illustratie 'Marketingland' van The Proper Marketing Club hieronder toont hoe de route naar effectieve marketing eruit ziet.

Wees gerust: dit lijkt misschien een halve wereldreis, maar dit is precies wat ik voor bedrijven doe. Binnen 4 weken heb jij een op maat gemaakt marketingplan in handen waar ook de stagiair zo mee aan de slag kan.
Voor het gemak maak ik daarom meteen even een sprongetje naar wat een goed marketingplan jou oplevert.
Dit zijn 4 voordelen van een marketingplan:
Je bespaart geld, omdat je makkelijker kunt bijsturen nu succes meetbaar is
Je bespaart tijd, omdat je weet wat werkt (en ook content kunt recyclen)
Je krijgt rust door focus in je aanpak (geen marketing FOMO meer)
Je houdt head space over voor spontaniteit, omdat je marketingbasis staat
En wat mag je dan concreet als return verwachten? Een plan met duidelijke doelen en een daarop afgestemde kanalenmix kan je omzet met wel 20-35% doen groeien (versus losse marketingacties).
Toch niet slecht voor zo’n vel papier bij een bouwpakket.


Opmerkingen